Phishing, smishing, vishing ... Let op voor hackers

Oplichters proberen op allerlei manieren gegevens van cliënten van banken te weten te komen. Via e-mail (phishing), sms (smishing) of de telefoon (vishing) proberen ze gebruikersnamen, wachtwoorden, eenmalige wachtwoorden (OTP’s), telefoonnummers enz. te ontfutselen, die ze daarna zonder medeweten van de cliënt gebruiken om hun rekeningen te plunderen. Waar moet ik op letten en wat kan ik doen?

Geef uw gebruikersnaam en wachtwoord nooit door!

De bank vraagt cliënten nooit om de gegevens waarmee ze zich aanmelden (wachtwoord, M1/2 enz.), noch per e-mail, noch per telefoon, noch via enig ander communicatiemiddel.

 

Bescherm uw wachtwoord!

Kies een uniek en veilig wachtwoord (gebruik dus niet hetzelfde wachtwoord als voor uw e-mailaccount, onlineaankopen, sociale netwerken, fora enz.). Wijzig uw wachtwoord regelmatig.

 

Bescherm uw computer!

Gebruik altijd een computer waarvan u de beveiliging onder controle hebt. We raden u aan om een antivirus- en antispywareprogramma op uw computer te installeren. Installeer ook telkens de updates van uw besturingssysteem, browser en antivirusprogramma.

 

Controleer of u zich wel op de website van Fintro bevindt!

Open de website rechtstreeks door de URL https://www.fintro.be in te voeren in de adresbalk van uw browser, of vanuit uw favorieten indien u de website daar eerder al hebt opgeslagen. Controleer of de URL met ‘https’ begint en of er een gesloten hangslotje afgebeeld wordt op de beveiligde pagina.

 

Meld u op een veilige manier af en controleer uw laatste verbinding!

Klik na elk gebruik van de website systematisch op de knop AFMELDEN. Controleer ook de verrichtingen op uw rekeningen.

 

Bescherm uzelf tegen phishing!

Hackers bootsen e-mails en websites van financiële instellingen na om vertrouwelijke informatie te bemachtigen (kredietkaartnummer, gebruikersnaam, wachtwoord, naam, voornaam, geboortedatum, adres, telefoonnummer enz.).

We herinneren u eraan dat onze bank en geen enkele andere financiële instelling cliënten normaal gezien om hun wachtwoord, gebruikersnaam,... vragen in e-mails of over de telefoon.

 

Aan wie kunt u vragen stellen?

Neem contact met ons op : https://www.kantoorgoetry.be/nl-be/over-ons/onze-experten

of  het Fintro Easy Banking Center :  tel. 02/433.45.10 van maandag tot vrijdag van 07.00 u. tot 22.00 u. en zaterdaf van 9u.00 tot 17u.00 

of bel naar Card Stop : tel. 070/344.344