Banken communiceren nog altijd niet over Coronasteun.

Ruim een week nadat voor bedrijven en particulieren in problemen steunmaatregelen zijn aangekondigd, kunnen banken nog altijd niet eenduidig communiceren over wie hulp kan krijgen. De bankenkoepel Febelfin, de banken en de overheid zijn de praktische uitwerking van het plan nog volop aan het bespreken.

Mensen zullen wel voldoende tijd krijgen om een eventueel betalingsuitstel te bespreken met hun bankier, benadrukt Febelfin maandag in een korte medeling op zijn website. ‘Wie dat wil, kan in de komende weken contact opnemen met zijn bankier,’ laat de bankenkoepel weten. ‘Het is daarom niet noodzakelijk in de komende dagen al contact op te nemen.’

Dat is nochtans wat de afgelopen dagen is gebeurd: banken ontvingen talloze vragen van bedrijven en ondernemingen die wilden weten of ze in aanmerking kwamen voor de steunmaatregelen voor wie lijdt onder de coronacrisis.

Minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD), de Nationale Bank en Febelfin kondigden vorige week zondag een noodplan aan dat naast een garantieregeling van 50 miljard euro voor nieuwe kredieten voorziet in zes maanden kosteloos uitstel van kapitaal- en rentebetalingen voor getroffen bedrijven en hypotheeknemers. Het wetsvoorstel daarover werd donderdag goedgekeurd in de Kamer, maar het blijft wachten op de uitwerking van de praktische modaliteiten van het plan.

 

Draaiboek

Febelfin wil dat de Belgische banken met een draaiboek werken, zodat niet elke instelling een eigen invulling aan de plannen geeft. Maar het schrijven van draaiboek blijkt een opvallend complexe oefening.‘Febelfin en de overheid zullen binnenkort over alle praktische details van het betalingsuitstel communiceren’, geeft de bankenkoepel maandag mee.

In afwachting kunnen banken hun kantoorhouders en andere medewerkers geen instructies geven over hoe ze de aanvragen van hun klanten moeten behandelen. Ze kunnen aanvragen wel verzamelen, maar nog niet beslissen wie aanspraak maakt op de steun waarin het noodplan voorziet. 

Niet elke kantoorhouder of bankmedewerker kan evenveel geduld aan de dag leggen. Sommige klanten krijgen nu al voorstellen, maar die zijn gebaseerd op bestaande formules die banken hanteren voor wie uitstel van betaling aanvraagt en hebben dus niets met de coronamaatregelen te maken. Dat daar niet altijd helder over wordt gecommuniceerd, maakt de verwarring alleen maar groter.

 Bron : De Tijd van maandag 30 maart 2020 (Auteur : Pieter Suy).